Kiedy wykonać przegląd okresowy
Raz na rok, co 15 000 km lub zgodnie z harmonogramem serwisowym, warto wykonać przegląd okresowy (eksploatacyjny) samochodu. Regularność pomaga uniknąć usterek i kosztownych napraw w przyszłości. To też bezpieczeństwo i pewność, że pojazd będzie sprawny i nie zatrzyma się na drodze.
Informacje o tym, kiedy wykonać przegląd okresowy są w książce serwisowej (w wersji papierowej lub elektronicznej). Podobnie jak inne ważne informacje dotyczące pojazdu, dlatego warto prowadzić ją regularnie. To jak często należy wykonywać przegląd okresowy zależy np. od modelu oraz wersji silnikowej, wieku pojazdu, ilości przejechanych km.
Co obejmuje przegląd okresowy
Badanie okresowe (eksploatacyjne) za każdym razem jest kompleksowe – sprawdzane są istotne elementy, układy pojazdu, uzupełniane płyny, wymieniane niektóre części. Zakres stosowanego badania może się jednak nieco różnić w zależności od harmonogramu serwisowego (zgodnego z wytycznymi producenta) oraz modelu pojazdu. W momencie, gdy nie decydujemy się, by wykonywać przegląd okresowy regularnie, o tym, że należy wykonać przegląd, może informować kontrolka w samochodzie.
Ile kosztuje przegląd eksploatacyjny
Każdy samochód traktowany jest indywidualnie. Stąd cena, długość trwania badania jest również dopasowana do każdego samochodu. Zależy to m: in od stanu samochodu (nieraz od intensywności eksploatowania auta, ilości wymienianych części, uzupełnianych płynów samochodowych).
By uzyskać indywidualną wycenę należy zadzwonić, przyjechać do Biura Obsługi Klienta lub napisać e-mail.
Ile trwa przegląd okresowy
Przegląd samochodu może trwać standardowo około 2-4h. Nieraz może się wydłużyć, nawet od paru godzin. Jest to zależne od również od wielu elementów m: in od stanu pojazdu.
Co obejmuje przegląd okresowy
Sam przegląd eksploatacyjny to kompleksowe sprawdzenie najważniejszych układów, wymiana części, uzupełnienie płynów. Wykonuje się go zgodnie z wytycznymi producenta. W trakcie przeglądu eksploatacyjnego zwraca się uwagę na najbardziej znaczące elementy, by móc cieszyć się niezawodnością pojazdu.
W trakcie przeglądu sprawdzany jest:
- układ hamulcowy (klocki, płyn, tarcze)
- zawieszenie i układ kierowniczy
- płyny eksploatacyjne (hamulcowy, wspomagania, chłodniczy, olej)
- akumulator i instalacje elektryczna
- opony – bieżnik, ciśnienie, stan techniczny
- oświetlenie i sygnały świetlne
- układ wydechowy i klimatyzacja
Jako element standardowego przeglądu traktuje się też wymianę filtra i oleju. Jeśli jest taka potrzeba dokonuje się wymiany zużytych części, jak i również uzupełnia się brakujące płyny.
Przegląd okresowy samochodów na gwarancji - sam decydujesz
Badanie można wykonać w trakcie obowiązywania gwarancji (zgodnie z dyrektywą GVO/MV BR) nie powoduje to utraty ważności gwarancji. Naprawa auta na gwarancji nie zobowiązuje do wyboru Autoryzowanych Stacji Obsługi. Przegląd eksploatacyjny nie jest obowiązkowy. Biorąc pod uwagę punkt widzenia prawa obowiązkowe jest jedynie badanie techniczne pojazdu. Jednak zlecenie badania eksploatacyjnego (okresowego) samochodu to większe bezpieczeństwo, mniej usterek, niższe koszty napraw, dlatego warto odwiedzić warsztat np. raz do roku. To rozwiązanie polecane przez ekspertów, ale też producentów samochodu, by mieć pewność, że samochód będzie sprawny i gotowy do jazdy.
Dlaczego warto wykonać przegląd okresowy
Regularne badanie stanu pojazdu w ramach przeglądu eksploatacyjnego jest również ważne, jeśli myślimy o tym, by producent pokrywał koszty naprawy pojazdu w trakcie obowiązującej gwarancji. Jeśli przegląd eksploatacyjny będzie wykonany zgodnie z wytycznymi producenta oraz będzie wykonany zgodnie z harmonogramem serwisowym, wartość takiego samochodu będzie większa, co może być istotne np. gdy planujemy sprzedaż.
Zalety regularnego wykonania badania eksploatacyjnego to:
- większe bezpieczeństwo
- mniejsze koszty napraw w przyszłości z powodu możliwości szybszego wykrycia usterek
- pewność sprawności technicznej pojazdu
Przegląd eksploatacyjny pojazdu – to się opłaca.
W celu uzyskania wyceny skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta telefonicznie, mailowo lub przyjeżdżając do serwisu osobiście.